I en tid då olika ekonomiska kriser ständigt tycks avlösa varandra, är det uppfriskande att se hur det svenska bolaget Didriksson lyckats extremt väl med att inte bara överleva utan också utöka sina markandsandelar under perioden 2011-2012. Det privatägda Borås-företaget växte så att det knakade under förra året, med en tillväxt på hela 50% vilket gav ett totalt försäljningsvärde på 464 miljoner kronor (källa: sportfack.se).
Framgångarna har gjort att Didriksson idag är markandsledande inom sitt område. Några försäljningssiffror för säsongen 2012-2013 har ännu inte publicerats, men med tanke på hur mycket regn som fallit under september 2012 och tidigare i år, torde försäljningen av regnkläder ökat, något som säkerligen också gynnar Didriksson.
Vad är hemligheten bakom framgångarna Didriksson skördat?
En anledning till att Didriksson lyckas så väl, är att man verkligen lyckats hitta sin egen nisch – nämligen funktionskläder. Ända sedan starten har bolaget valt att fokusera på tillverkning av regnkläder.
En annan viktig faktor bakom framgångskonceptet, är att företaget hela tiden sett till att utveckla sina metoder och dra nytta av moderna tekniker. Inledningsvis använde bolaget oljematerial för att skapa regnplagg, utvecklingen fortsatte via gummi och galonkläder, för att så förra året ersättas med funktionella supermaterial. Didriksson sätter prestige i att alltid befinna sig i framkanten av utvecklingen.
Går en ljus framtid till mötes
Didriksson fortsätter att växa. Från att tidigare enbart ha varit ett litet klädföretag i Sverige, har man idag även försäljning i följande länder: Norge, Finland, Benelux, Schweiz, Tyskland, Australien/Nya Zeeland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Storbritannien/Irland.
Samtidigt har antalet återförsäljare av varumärket ökat kraftigt de senaste åren, vilket gör att det mesta tyder på att Didriksson går mot en spännande och ljus framtid.